שנאי לתאורת גינה

שנאי לתאורת גינה

שנאי לתאורת גינה

שנאי מוגן מים בהספק גבוה יכול להתאים גם לתאורת גינה, תאורת בריכה או פיקוד בלוחות חשמל. את ההתקנה שלו אפשר לבצע בצורה עצמאית או להזמין חשמלאי וחשוב לדעת איך לבחור אותו כדי לשמור על הבטיחות

תאורת גינה תלויה בבחירה נכונה של שנאי מתאים. התפקיד שלו הוא להמיר הספק חשמלי מסוים להספק אחר, תוך כדי שהוא שומר על הנורות ועל אורך החיים שלהם. בשביל להבטיח ביצועים טובים, חשוב להשוות בין סוגים שונים של שנאים ולהסתכל על המפרט הטכני המתואר על ידי היצרן. כמו כן, כדאי לדעת איך להתקין כל סוג של שנאי חשמלי בשביל למנוע סיכונים מיותרים.

מאפיינים בולטים של שנאי לתאורת גינה

קיימים כמה מאפיינים של שנאים לגינה שאותם כדאי לבחור. ראשית, השנאי חייב להיות מותאם ספציפית לעבודה בחוץ ולהיות מוגן בפני מים. מומלץ בכל מקרה לאחסן אותו בתוך קופסה מוגנת, אבל גם המפרט הכללי שלו צריך להיות עמיד. בנוסף, על השנאי לעמוד בדרישות התקן המחמירות ביותר – כולל באישור מכון התקנים הישראלי.

פרמטרים להשוואה בין שנאים לתאורת גינה

אחרי שמוודאים שהוא מוגן ובודקים אם יש לו אישור של מכון התקנים, בוחרים שנאי חשמלי לפי צרכים ספציפיים. כאן יש כמה דברים שמסתכלים עליהם:

  1. מתח יציאה – בעת הרכישה אפשר לבחור באיזה מתח יציאה של השנאי רוצים להשתמש, לפי סוג התאורה שאליה הוא מחובר. השנאי יכול לעבוד במתח של 12 או 24 וולט ולהתאים לתאורת לד או תאורה רגילה.
  2. אחריות – רוב השנאים נמכרים בתקופת אחריות מסוימת. תקופת אחריות ארוכה מבטיחה שיהיה למי לפנות בכל מקרה של בעיה והיא גם מעידה על האמינות של השנאי והיצרן.
  3. מתח כניסה – גם מתח הכניסה של השנאי הוא משהו שצריך לבדוק, בעיקר אם רוכשים אותו אונליין מאתרים בינלאומיים. בישראל למשל מתח הכניסה הרלוונטי הוא 220 וואט. 
  4. הספק – נתון טכני על הספק השנאי נבחר גם הוא לפי גופי התאורה. בעת בחירת השנאי צריך לחשב מינימום 50% יותר מעל ההספק שהגופים עצמם דורשים, כדי למנוע תקלות.

התקנת שנאים לפי הנחיות היצרן

שנאי חשמלי ייעודי שמתאים גם לגינה יכול להיות מותקן בצורה עצמאית. קודם מכניסים את השנאי לקופסה מוגנת מים שכוללת נשם לאוורור ומניעת לחות וכניסות כבלים מוגנות מים, לאחר מכן מחברים אותו למערכת החשמל ואז מוסיפים את גופי התאורה. עם זאת, מומלץ עדיין להזמין חשמלאי שיבצע את ההתקנה בצורה מקצועית ובלי להסתכן. 

הבדלים בין יצרני שנאים לגינה

כל יצרן יכול לשווק שנאי במפרט מעט אחר. בשביל לבחור נכון שנאי לתאורת גינה ולסמוך עליו, כדאי לתת עדיפות ליצרן גדול ומוכר. אמנם שנאים של יצרנים גדולים הם מעט יקרים יותר לעומת דגמים שאין מאחוריהם חברה גדולה, אבל בדרך כלל הם יגיעו עם תקופת אחריות ארוכה. בנוסף, שנאים אמינים של יצרן מוכר יהיה קל יותר להחליף ולתקן בעת תקלה.

טווח מחירים של שנאים

עלות שנאי חשמלי בדרך כלל נע סביב 50-140 ש"ח. שנאי לגינה בהספק של 25VA יעלה 100-120 ש"ח, בעוד שנאי בהספק של 50VA שגם מומלץ ללוח חשמל ידרוש תוספת מחיר של כ-50 ש"ח. במידה ומתלבטים בין סוגים שונים של שנאים ולא יודעים איך לבחור אותם גם לפי המפרט וגם לפי המחיר, כדאי לערב חשמלאי מוסמך. ברוב המקרים, אותו חשמלאי שיתקין את השנאי יכול גם להיות איש מקצוע שיעזור לנו לבחור אותו לתאורת גינה מושלמת.

דילוג לתוכן